ZÁPOROŽSKÝ TÁBOR HLAVNÍ SPRÁVY PRO ZÁLEŽITOSTI VÁLEČNÝCH ZAJATCŮ A INTERNOVANÝCH LIDOVÉHO KOMISARIÁTU [od roku 1946 MINISTERSTVA] VNITRA SSSR č. 100

ZÁPOROŽSKÝ TÁBOR HLAVNÍ SPRÁVY PRO ZÁLEŽITOSTI VÁLEČNÝCH ZAJATCŮ A INTERNOVANÝCH LIDOVÉHO KOMISARIÁTU [od roku 1946 MINISTERSTVA] VNITRA SSSR č. 100 (rus. Zaporožskij lager Glavnogo upravlenija po dělam vojennoplennych i internirovannych Narodnogo komissariata [Ministěrstva] vnutrennich děl SSSR № 100 nebo zkr. lager GUVPI NKVD [MVD] SSSR № 100).

Vznikl v roce 1944 na jihovýchodě Ukrajinské SSR (dnes samostatná Ukrajinská republika) v Záporožské (ukr. Zaporizka) oblasti v městě Záporožje (ukr. Zaporižžja) především pro zajaté německé vojáky a příslušníky armád bojujících společně s Německem a pro internované Poláky a Ukrajince. Zajatci a internovaní pracovali pro Lidový komisariát leteckého průmyslu SSSR (rus. Narodnyj komissariat aviacionnoj promyšlennosti SSSR nebo zkr. Narkomaviaprom SSSR či NKAP SSSR) v leteckém závodě č. 478 a pro Hlavní správu vojenské průmyslové výstavby při Radě lidových komisařů SSSR (rus. Glavnoje upravlenije vojenno-promyšlennym stroitělstvom pri Sovetě narodnych komissarov SSSR nebo zkr. Glavvojenpromstroj pri SNK SSSR) ve Vojkovových nástrojářských závodech v Záporoží a v automobilce Komunar. Pracovali také pro Lidový komisariát stavebnictví SSSR (rus. Narodnyj komissariat po stroitělstvu SSSR nebo zkr. Narkomstroj SSSR či NKStroj SSSR) na obnově hutního kombinátu Zaporožstal (dnes akciová společnost Zaporožžstal) a pro Lidový komisariát potravinářského průmyslu SSSR (rus. Narodnyj komissariat piščevoj promyšlennosti SSSR nebo zkr. Narkompiščeprom či NKPP SSSR) a zřejmě rovněž pro Hlavní správu silnic Lidového komisariáru (Ministerstva) vnitra SSSR (rus. Glavnoje upravlenije šossejnych dorog Narodnogo komissariata [Ministěrstva] vnutrennich děl SSSR nebo zkr. GUŠOSDOR NKVD [MVD] SSSR). V táboře byla zpočátku velká úmrtnost: v lednu 1945 zemřelo 1122 zajatců a internovaných a během prvních dvaceti dnů února dalších 528. Tábor byl zrušen patrně počátkem roku 1950.