SVIJAŽSKÉ TÁBOROVÉ ODDĚLENÍ

SVIJAŽSKÉ TÁBOROVÉ ODDĚLENÍ (rus. Svijažskoje lagernoje otdělenije [LO]).

Další oficiálně používané označení: Lagernoje otdělenije (LO) pri Svijažskom zavodě № 1 Glavnogo upravlenija lagerej železnodorožnogo stroitělstva Ministěrstva vnutrennich děl SSSR (GULŽDS MVD SSSR).

Zřízeno: 17. 6. 1947 1.

Zrušeno: 30. 9. 1948 2.

Podřízeno: Hlavní správě nápravněpracovních táborů Lidového komisariátu vnitra SSSR (rus. Glavnoje upravlenije ispravitělno-trudovych lagerej Narodnogo komissariata vnutrennich děl SSSR nebo zkr. GULAG NKVD SSSR) a Hlavní správě táborů železničního stavitelství Lidového komisariátu vnitra SSSR (rus. Glavnoje upravlenije lagerej železnodorožnogo stroitělstva Narodnogo komissariata vnutrennich děl SSSR nebo zkr. GULŽDS NKVD SSSR).

Nacházel se: ve středním Povolží v Tatarské autonomní sovětské socialistické republice (dnes Tatarská republika v rámci Ruské federace; tat. Respublika Tatarstan).

Správa sídlila: v železniční stanici Svijažsk 3.

Oficiálně udávané počty vězňů: 8. 1947 72; 12. 1947 346; 1. 1948 388; 11. 1948 476.

Zaměstnání vězňů podle údajů z dochovaných hlášení a výkazů: práce pro Svijažský závod č. 1 Hlavní správě táborů železničního stavitelství Ministerstva vnitra SSSR 4.


  1. Vězni měli nahradit dosavadní pracovníky zdejšího Svijažského závodu č. 1 Hlavní správě táborů železničního stavitelství Ministerstva vnitra SSSR (rus. Svijažskij zavod № 1 Glavnogo upravlenija lagerej železnodorožnogo stroitělstva Narodnogo komissariata vnutrennich děl SSSR nebo zkr. Svijažskij z-d № 1 GULŽDS NKVD SSSR) převedené na jinou práci. 

  2. Rozkaz Ministerstva vnitra SSSR ukládal opravárenský závod č. 1 ve Svijažsku a Čeboksarský dřevařský závod zlikvidovat a opravny předat Ministerstvu vnitra Tatarské ASSR (rus. Ministěrstvo vnutrennich děl Tatarskoj ASSR nebo zkr. MVD Tatarskoj ASSR), dřevařský závod Ministerstvu vnitra Čuvašské ASSR (rus. Ministěrstvo vnutrennich děl Čuvašskoj ASSR nebo zkr. MVD Čuvašskoj ASSR) a „zařízení a odborné kádry a pracovní síly vězňů“ do Angarlagu (viz) jako posílení jeho opravárenského závodu (šlo zřejmě o ústřední opravny v Tajšetu a v Ilimu). 

  3. Nedaleko obce Nižnije Vjazovyje (dnes součásti města Zelenodolsku). 

  4. Z údajů soustředěných ruskými historiky nepřímo vyplývá, že šlo o železniční opravny na železničním tahu Svijažsk─Stalingrad (dnes Volgograd).